
Bénéteau First 50Voor Bénéteau, één van ’s werelds marktleiders inzake zeiljachtenbouw, mag het de komende jaren een ‘voetje’ meer zijn. Bénéteau zal zich in de toekomst toespitsen op de bouw van zeiljachten tussen de 30 en 50 voet. Op het Salon Nautique van Parijs kreeg de Bénéteau First 50 alvast veel aandacht. Het 15 meter lange zeiljacht weerspiegelt ten volle de nieuwe strategie van Bénéteau. Streefdoel van de groep Bénéteau is in 2008 een zakencijfer van 1 miljard euro halen.
Bénéteau ziet het niet enkel groter wat hun zeiljachten betreft maar ook op de motorbotenmarkt willen ze hun positie verstevigen. Hiervoor zullen hun gamma motorboten tussen de 5 en 15 meter uitbreiden en mikken op het esthetische, de ‘grandeur’ van de komende modellen en de naam en faam van hun merknaam. Het ultieme doel van de groep Bénéteau is in 2008 een zakencijfer te bereiken van 1 miljard euro. Voor 2004/2005 was dit ‘slechts’ 800 miljoen euro.
Watersport is ‘big business’ vandaag de dag. Beursgenoteerde werven waaronder Bénéteau doen het goed op de beurs. De sterkte van Bénéteau, naar eigen zeggen, is dat ze door hun productiecapaciteit 15 à 20 procent goedkoper zijn dan hun concurrenten. Bénéteau is in 30 landen vertegenwoordigd door maar liefst 1.500 concessionarissen.
De groep rond Bénéteau (Jeanneau - CNB - Lagoon) is evenwel nog meer dan enkel de bouw van pleziervaartuigen die evenwel goed is voor 77,5 procent van het zakencijfer. Omdat het niet altijd financiële rozegeur en maneschijn is in de watersportwereld vinden we Bénéteau ook terug achter het concept van de Microcars, die wagentjes waarvoor geen rijbewijs nodig is en zelfs in de vakantieparken O’Hara die doorheen Frankrijk een begrip aan het worden zijn. Bénéteau blijkt big business te zijn.
Comments