
Nog geen jaar na de overname door de Nederlands-Duitse groep Dehler heeft Etap Yachting uit het Belgische Malle vorige week de boeken neergelegd. Etap Yachting verwierf internationale faam met zijn onzinkbare boten. Die unieke eigenschap ontleenden ze aan een speciale bouwtechniek met dubbele wanden waartussen schuim werd gespoten.
Daarnaast lanceerden ze met succes enkele innovaties zoals de Tandemkiel en het Verticale Stuur Systeem. Maar vorig jaar verkocht dus de familie Joris Etap Yachting aan Dehler omdat ze zich helemaal wilde toeleggen op Etap Verlichting. Al meteen begon het bedrijf uit Malle leeg te lopen en verloor het haar technologisch hoog opgeleide en ervaren werknemers. De aangekondigde lancering van de Etap 30CQ is nooit volledig van de grond gekomen.
Personeel en vakbonden van Etap Yachting wijzen allen met de vinger naar Dehler. Het Duitse watersport bedrijf had nochtans succesvolle jaren achter de rug. Goed 10 jaar geleden redde Nederlander Wilan van den Berg Dehler van de ondergang. Maar vorig jaar kwam de firma in moeilijkheden. Overnames van Etap en Victoire, het lanceren van de succesvolle Dehler 44, Dehler 34 en Dehler 36 brachten geen kentering en de financiële situatie van Dehler werd alsmaar slechter. De lancering van de Dehler 60 werd dan ook door velen met gefronste wenkbrauwen onthaald.
Vele medewerkers wijten het faillissement van Dehler aan de snelle groei en de voortdurende ontwikkeling van nieuwe modellen. In 2008 produceerde de werf nog 200 jachten met 230 werknemers. Maar sinds oktober 2008 ontving het personeel bij Dehler geen salaris meer en viel de productie stil. Een bankgarantie van deelstaat Nordrhein-Westfalen ter waarde van 4 miljoen euro bevatte een aantal voorwaarden die Dehler niet meer kon nakomen.
Wat de gevolgen zijn voor klanten die een Dehler in bestelling hebben is nog niet bekend. Er zijn nog boten in aanbouw en er zijn nog geplaatste bestellingen, maar er is geen geld meer om de benodigde materialen te kopen. En al denkt Dehler nog steeds aan een doorstart, de toekomst is helemaal niet duidelijk.
Naast de economische malaise ligt de hoofdreden van de faling van Etap Yachting volgens verkoopsdirecteur Gert Veelaert toch in Duitsland. De schepen die Dehler liet bouwen bij Etap werden door de faling van de Duitse eigenaar niet meer betaald. Dit zorgde voor een deficit van maar liefst 1,2 miljoen Euro bij Etap Yachting. Na één jaar overname is het vooropgestelde succesverhaal van CO Wilan van den Berg uitgedraaid op een ware nachtmerrie en komt er een eind aan een maritiem monument.
En we mogen toch stellen dat deze recente ontwikkelingen nu ook een gans ander licht werpen op de geanimeerde Etap failliet discussie in het ClubRacer Café.
Comments