
On Deck introduceert de nieuwe Dyneema Max 20-vezel van Marlow, die de Britse touwfabrikant voor zijn 'Marlow Grand Prix' (MGP) serie gebruikt. DSM ontwikkelde deze nieuwste vezel zodanig dat er geen 'creep' (chemische rek) in de lijn kan ontstaan. Marlow verwerkt de DM20-vezel in verschillende producten voor staand want en relingen.
Allereerst in FibreRig. Hierin integreert Marlow de nieuwste DM20-vezel in staand want. FibreRig heeft een kern waarin de DM20-vezels parallel liggen en vervaardigd zijn uit DM20. Doordat deze vezel geen 'creep' heeft, zal FibreRig niet rekken onder constante belasting. FibreRig is leverbaar met verschillende type mantels. Zo kan er gekozen worden voor een Dyneema mantel. Deze combinatie zorgt voor enorme gewichtsbesparing en de ultieme slijtbestendigheid. Wanneer een goede hittebestendigheid gewenst is, kan er gekozen worden voor een Technora-mantel. Marlow rondt op het moment alle ontwerpen af van de bijkomende terminals geschikt voor DM20 FibreRig. Deze terminals zullen passen op al het standaard beslag van schepen.
M Rig Max bevat eveneens de DM20-vezel en kan snel en makkelijk gesplitst worden. Hierdoor is het ideaal voor noodverstaging, zowel met als zonder mantel. De DM20-vezel zorgt ervoor dat noodverstagingen zonder 'creep' gemaakt kunnen worden.Tot slot is het Marlow relingdraad, gemaakt volgens de ISAF regelgeving, verkrijgbaar met de DM20-vezel. De Marlow relingdraden zijn een lichtgewicht alternatief voor de conventionele versie. Het product is leverbaar in een zeer sterke variant, gemaakt met een D12 SK78 kern, of in een 'Zero creep', gemaakt met een DM20 kern, variant. Ook hier kan er weer gekozen worden voor een hittebestendige Technora-mantel of een slijtvaste Dyneema mantel.
Comments