
Het zat er aan te komen onze populariteitsmeter spreekt al maanden boekdelen. SailReport.nl stopt ermee. Diana Bogaards, de bezieler van Sailreport, schuift de schuld in de schoenen van de zeilers en de watersportindustrie. ClubRacer analyseert wat er is misgelopen sinds de lancering op 1 maart 2010.
In haar persbericht schrijft ze:
"De afgelopen SailReport-jaren hebben mij persoonlijk heel veel gebracht. Ik heb ruime ervaring mogen opdoen als uitgever en ik heb mijn geliefde vak kunnen uitoefenen op de manier die ik voor ogen had. Ik genoot ervan om als razende reporter bij teams aan boord te stappen of een evenement onder de loep te nemen. Een hoogtepunt was de dagelijkse verslaggeving van de Olympische Spelen 2012. Dit alles was niet mogelijk geweest zonder de steun van mijn partners Delta Lloyd, Hemels van der Hart, Magic Marine en Rick van Wijngaarden"
Verder nog op haar website:
"I think the Dutch sailing scene is too fragmented for being successful with a mutual media platform. Sailors, teams, organizations, nautical business, everybody is doing his or her own ‘thing’ on the internet and the general idea of ‘internet is for free’ kills many business initiatives."
Diana Bogaards.
Als je zoiets de ether in stuurt heb je het gewoon niet begrepen. Het is juist aan de online media om die informatie te stroomlijnen. Dat kost uiteraard wel iets meer moeite, maar dat is journalistiek. Even een analyse van wat er is misgelopen.
Belangenvermenging
Vraag: Kan een uitgever tegelijkertijd ook een persbureau zijn en daarbij bepaalde uitgevers censureren in eigen voordeel?
Antwoord: Neen, dit werkt op lange termijn contraproductief temeer omdat de sponsor wil dat zijn merk altijd goed vertegenwoordigd wordt in àlle media.
Afhankelijkheid:
Vraag: Is het wenselijk om je volledige website te laten sponsoren door (zo goed als) één adverteerder die zelf allerlei zeilevenementen organiseert die je dan vervolgens “objectief” moet gaan verslaan?
Antwoord: Neen, dat is fout, vrijheid begint bij financiële onafhankelijkheid. Want, zoals het aloude spreekwoord zegt: wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
Boycot:
Vraag: Kan je je het permitteren om als persbureau selectief om te gaan met het verspreiden van persberichten (lees ten voordele van je eigen medium)
Antwoord: Neen, ook weer fout. Vooral als je eigen sponsors vragen beginnen te stellen over het uitblijven van nieuws op andere (gelijkwaardige) media.
U ziet, wij vinden het ook weer niet zò verbazend dat Diana B. de handdoek in de ring gooit. Wij besluiten met een interpretatie van haar eigen persbericht door een zeer bekend Nederlands watersportuitgever die op uitdrukkelijke vraag anoniem wenst te blijven.
Ik lees: “Ik heb Hemels, Vander hart en Delta Lloyd jarenlang veel geld afhandig gemaakt voor een website waar veel amateurs hun herrie op kwijt konden. Hierdoor kon ik zelf freelance blijven klungelen en had ik toch een vast inkomen. waarvoor dank. Nu de adverteerders dat eindelijk doorhebben is dat de schuld van de hele (zeil) wereld behalve mijzelf.”
UPDATE 19/09/2013 20:09
ClubRacer heeft er alles aan gedaan om de dialoog open te houden met Diana Bogaards en dit om de samenwerking te verbeteren tijdens zeilevenementen.
Haar systematische boycot werd voorafgegaan door dreigend e-mail verkeer en weigering tot verdere samenwerking. Dit alles ten nadele van haar opdrachtgevers (lees: wedstrijdorganisaties en watersportbedrijven) die maximale exposure zoeken in het medialandschap.
Comments