
Jacht- en systeemontwerpers hebben de vrijheid om een leverancier naar keuze te kiezen, maar sommigen kiezen voor Victron boven anderen, lijkt het. Na een gesprek met Peter Bakker van Bakker Yachting Electronics in Zuid-Afrika, een onafhankelijke systeemontwerper voor jachten, kan Victron Energy bevestigen dat zij zijn gekozen als leverancier voor energie aan boord van de nieuw gebouwde TAG 50 van Tag Yachts.
Als de huidige online mediagalerie van de TAG 60 enigszins vergelijkbaar is, dan maken al die geïntegreerde stroomvoorzieningssystemen op de achtergrond (die je vaak niet kunt zien, maar essentieel zijn voor een constante onbeperkte energievoorziening aan boord) van de nieuwe TAG 50 een mega krachtcentrale, vooral omdat TAG Yachts ervoor heeft gekozen om standaard 4 x 4,75 kWh Victron lithium-ionaccusystemen van 24V 180Ah op te nemen.
In Peter Bakker’s eigen woorden: “Dit is de reden waarom Tag Yachts voor Victron Energy heeft gekozen. Ik werk al meer 25 jaar met Victron-apparatuur en dat is op zich al iets om te vieren. De reden om voor deze catamarans Victron-producten te kiezen, is echter dat wij de fundamentele ontwerpprincipes van de TAG’s intact kunnen laten, omdat een Quattro-omvormer/lader een grote flexibiliteit biedt voor systeemontwerpers, zoals ik.
Quattro's zijn de energiebesturingssystemen op elke boot en deze zijn echt geweldig, omdat hiermee de benodigde apparatuur in een veel compactere behuizing dan ooit te voren beschikbaar is.
De nieuwe TAG-50 is leverbaar in 3 versies en naast Quattro's in verschillende maten bevatten deze tevens Victron lithium-ionaccu's, het Lynx Ion BMS, meerdere CCGX, BMVs, Blue Power-acculaders, Orion DC/DC-omvormers en Victron-isolatietransformatoren.
Werken met één leverancier, zoals Victron, voor de energie aan boord is veel gemakkelijker dan om componenten van veel verschillende leveranciers te proberen op elkaar af te stemmen.
Ik vind het ook fantastisch dat TAG ervoor heeft gekozen om Victron lithium-ionaccu's standaard voor alle TAG-50's te gebruiken. De hoofdreden waarom TAG voor dit type accusysteem heeft gekozen, is de duurzaamheid en beschikbare capaciteit in een kleine behuizing, samen met het gebruiksgemak en minder onderhoud in vergelijking met AGM- of gelaccu's. Als je dit bovendien allemaal in aanmerking neemt en de kosten van lithium-ionaccu's vergelijkt met AGM-, gel- of OPzV-accu's, dan winnen de lithium-ionaccu's met gemak. De systeemontwerpkeuzes van TAG zouden zelfs een openbaring kunnen blijken voor andere botenbouwers.”
Victron Energy is verheugd met Tag Yachts te worden geassocieerd en wenst hen veel succes met het nieuwe model.
Comments