Meer bezoekers en grote koopbereidheid op HISWA 2018

Hiswa 2018

Ondanks dat het ijs pas net gesmolten is, is de afgelopen dagen is het watersportseizoen bruisend van start gegaan tijdens de vernieuwde HISWA Amsterdam Boat Show. 37.461 bezoekers, 7% meer dan vorige editie, kwamen informeren, oriënteren, proberen en ook zeker kopen. Uit een eerste peiling onder exposanten blijkt namelijk dat er goed verkocht is.

Ook de Funsports Xperience, die deze editie tweemaal zo groot was als vorig jaar, was een enorm succes. 80% van de bezoekers was enthousiast over de nieuwe HISWA-koers. Hiermee versterkt de HISWA Amsterdam Boat Show haar positie als grootste watersportevenement van Nederland. Volgend jaar vindt de HISWA plaats van woensdag 6 t/m zondag 10 maart.

Nieuw concept
Deze 63e editie was anders dan voorgaande jaren. Zo was de entree in plaats van de reguliere RAI-hoofdentree verrassend via Strandzuid en de HISWA Haven. Ook het programma was compleet vernieuwd, met o.a. bekende sprekers als Marit Bouwmeester en Roy Heiner, een livestream met team Brunel (Volvo Ocean Race), workshops koken aan boord, een veiling en meer. “Ons doel was de traditionele bezoeker naast honderden boten vooral ook inspiratie te bieden. Daarnaast wilden we nieuwe bezoekers te enthousiasmeren voor de watersport. Als ik af ga op de eerste resultaten en de reacties die we tot nu toe gekregen hebben, zijn we daarin goed geslaagd”, aldus beursmanager Gertjan Roos.

Grote koopbereidheid
Het lijkt er op dat de markt weer aantrekt. Rainaldo Prins, directeur van Prins Watersport: “De verkoop op de HISWA was helemaal super, boven verwachting! De watersport zit weer in de lift.” Ook de eerste onderzoeksresultaten onder bezoekers onderschrijven dat. Vier op de tien bezoekers geeft aan concrete aanschafplannen te hebben voor het komende jaar. 27% heeft zelfs de intentie om naar aanleiding van het bezoek aan de HISWA een aankoop te doen van € 10.000 of meer, een ruime verdubbeling in percentage ten opzichte van vorig jaar.

Deelnemers positief
Er waren circa 250 bedrijven aanwezig op de HISWA Amsterdam Boat Show, waaronder Brandsma Jachten uit Sneek. “Ik vind de nieuwe opzet geslaagd, het publiek komt op deze manier overal. Wij hebben dan ook serieuze klanten gesproken. Ja, ik ben positief”, aldus eigenaar Joop ten Cate. Ook Klaas Schiphof, directeur van Aquatec Industries (Antaris, Maril, Makma) is enthousiast: “HISWA nieuwe stijl is wat ons betreft dé aftrap van het nieuwe watersportseizoen.” Naast boten waren er ook leveranciers van onderdelen & accessoires en watersportwinkels aanwezig. Len Vrolijk van Vrolijk Watersport: “Wij zijn zeer positief, zowel over de uitstraling van het evenement als over het bezoek. Wat ons opviel is de bovenmatige interesse in producten betreffende refit van schepen”.

Winnaars awards
Op de openingsdag op woensdag 7 maart is Finsulate uitgeroepen tot Product van het Jaar 2018. Finsulate is een zelfklevend folie dat als een ‘wrap’ om de romp van het schip wordt aangebracht als milieuvriendelijk alternatief voor antifouling. Voor het eerst werd ook de nieuwe prijs HISWA Hebbeding uitgereikt aan de leukste of handigste musthave voor op het water. De vakjury koos uit de zeven genomineerde producten voor de slimme windmeter Skywatch. De consument zelf hecht blijkbaar veel waarde aan warme billen aan boord, want zij kozen voor de Stoov® One, een oplaadbaar warmtekussen.

Goed doel
Dagelijks vond tijdens de HISWA een veiling plaats, waar leuke watersportproducten onder de hamer gingen. Een deel van de opbrengst van de veiling wordt geschonken aan Surf Project. Surf Project laat kinderen met Down, Autisme en/of ADHD kennis maken met golfsurfen. Het doel is meer eigenwaarde en zelfvertrouwen te creëren. In totaal is er een bedrag van € 2.210 opgehaald.

Funsports Xperience De Funsports Xperience was vorig jaar voor het eerst onderdeel van de HISWA Amsterdam Boat Show, maar was deze editie al twee keer zo groot. Hier kon de bezoeker terecht voor een eerste les wind-, golf- of kitesurfen, wakeboarden en stand up paddling. Maar ook aan een zipline tientallen meters door de hal zweven, volleyballen, skateboarden en meer behoorde tot de mogelijkheden. Alle activiteiten waren in het weekend volledig volgeboekt. Ook hier was 80% van de aanwezigen enthousiast.

Funsport xperienceHISWA te water
Bezoekers kunnen dit jaar van 5 september tot en met 9 september voor nog meer watersportplezier terecht op de HISWA te water in Lelystad. Deze beurs wordt georganiseerd door HMM Exhibitions BV.

Labels

Auteur

  • Ice

Comments