Op woensdag 21 april 2010 werden de twee carbonmasten, voorzien van SmartRigging PBO-verstaging, van de luxueuze schoener Athos gezet. Dat gebeurde in de vroege ochtend bij Holland Jachtbouw in Zaandam. Tegen het einde van de middag was het 62 meter lange privéjacht, ontworpen door André Hoek, klaar voor de eerste trimsessie. Vandaag gingen de werkzaamheden in volle vaart verder.
“Wij hebben voor Athos het staande want ontworpen, wat allemaal custom made is”, legt Constantijn Weber van SmartRigging uit. “Rod-verstaging is de standaard voor dit segment. Wij hebben echter lightgewicht composietverstaging geleverd, die normaliter voor wedstrijdjachten wordt gebruikt. Het is ongeveer tachtig procent lichter dan staal, wat het interessant maakt voor een 62 meter lange schoener als de Athos.”
Weber over het proces: “Wij gebruiken een hoogwaardigde productietechniek, endless winding genaamd, die we hebben geoptimaliseerd. Daardoor kunnen we tot de milimeter nauwkeurig werken. We zijn bovendien in staat om op alle vezels gelijk te trekken, wat resulteert in weinig rek en een langere levensduur.”
Precisiewerk
Eerste mastHet ontwerpen van de verstaging voor de 203-voet Athos was geen dagelijkse uitdaging voor SmartRigging. Weber: “Nee, het grootste jacht wat we hiervoor hebben gedaan had een lengte van 32 meter. Het ingenieurswerk vooraf nam de meeste tijd in beslag. Alles moet in één keer passen, want het is onmogelijk om de verstaging na productie in lengte te corrigeren. Maak je een fout, dan moet alles overnieuw.” Lopend over het dek van de Athos verschijnt er een tevreden glimlach op zijn gezicht: “Het is weer gelukt.”
Athos & SmartRigging in feiten
Athos is momenteel ’s werelds langste tweemaster schoener ooit. Ze komt van de tekentafel van André Hoek en werd bij Holland Jachtbouw gebouwd. Rondal produceerde de carbonmasten en SmartRigging het staande want. Ze is voorzien van het grootste lichtgewicht staande want pakket dat wereldwijd ooit is geleverd. In vergelijking tot de rod-verstaging komt de gewichtsbesparing neer op vier Mini Cooper auto’s ter hoogte van de eerste zaling. In totaal is 5.500 kilometer aan vezels gebruikt voor het staande want.
Athos in cijfers
LOA – 62 m
Breedte – 10.88 m
Diepgang – 3.52 m
Zeiloppervlakte – 1.899 vierkante meters
Jaargang – 2010
www.smartrigging.com
Foto: Diana Bogaards