De Holspeed 8,50 spreekt de nieuwe zeilers aan
Op de volgende Belgian Boat Show zullen de trailer-sailers in primeur kunnen kennis maken met de Holspeed 8.50. Vincent Holvoet heeft een enorme ervaring in jachtontwerpen en jachtbouw en koppelt zijn opleiding als architect aan zijn passie voor het zeilen. Dat resulteerde in een merkwaardige, erg gestileerde boot.
Het is een architecturale oefening waar elegantie, prestaties, comfort en ruimtelijkheid elkaar ontmoeten, meent Holvoet. Hij is bestemd voor kustvaart en wedstrijdvaren, voor diegene die willen genieten van een uitstapje met het gezin of vrienden en voor diegene die houden van sensationele snelheid. De nadruk ligt op sportief zeilen, vandaar het grote zeiloppervlak en de grote kuip waarin de bemanning van vier vlot kan bewegen. De boot kan gemakkelijk vanop de trailer te water worden gelaten. Onderdeks is voldoende leefruimte en een minimum aan comfort.
Hanse 430Hanse 430 s als primeur voor de Benelux in Gent
Het befaamde bureau Judel Vrolijk tekende de nieuwe Hanse 430 s, wat meteen verduidelijkt waarom deze boot, waarvan nog geen foto’s bestaan, er erg potent uitziet. Het wordt gebouwd in epoxy. De lange waterlijn, het vlakke onderwaterschip en de kiel en roervormen zijn prestatiegericht.
Ook de hoge tuigage met een maximum zeilvoering van 126 m² plus 140 m² gennaker suggereert hoge bootsnelheden.
Toch zorgen maar liefst zes interieurversies ervoor dat je kunt kiezen uit een grote variatie aan slaapaccommodatie, met telkens aangepaste douche- en toiletruimten.
De dubbele roerstanden, de grote kuip en de ver naar voor gebrachte bediening van het grootzeil zorgen er dan weer voor dat de zitruimte buiten meer heeft van een terras dan van een racewerkvloer.
ZeydonZeydon kiest resoluut voor de hi-tech koers
Jachtbouw met een oog op de toekomst haalt de nieuwste technologie binnen. Zeydon pakt van bij haar prille start uit met een zelden geziene combinatie van design, engineering en werkelijke constructie. In de werf in Herentals staat een 60 voets zeiljacht op stapel dat qua uitzicht en design flirt met de klasse van de beste automerken. Daarom dat Zeydon in zee ging met BMW Group DesignworksUSA.
In feite is de constructie uit glasvezel / epoxy, maar er wordt op een verantwoorde manier ook koolstof in verwerkt. Ook de tuigage van deze sportieve zeiler is uit koolstof.
Toch wordt er rekening gehouden met comfort. Zo is er achteraan in de boot een bergruimte ingebouwd voor een bijboot, waarmee je naar de wal kan varen als het schip in een zonnige baai voor anker ligt. De eerste boot uit deze werf, die gerund wordt door Ben Van Hool van de bekende busbouwerfamilie, wordt eind dit jaar verwacht.
Een spectaculaire éénmansboot voor funzeilen: de O’pen Bic
De nieuwe generatie open boten is behalve competitief en veelzijdig ook gericht op spectaculair zeilen. De nieuwe O’pen Bic heeft de bedoeling het gat te dichten dat vooral in de jeugdklassen is ontstaan. Zowel kinderen als jeugdzeilers zullen zich aangesproken voelen door deze volbloed glijder, die natuurlijk flirt met het windsurfen. Het moet de garantie worden voor snelle opwinding op het water. Het is een vlakke, open en lichtgewicht romp voor het snelle planeerwerk, een volledig open boot die alle water in een oogwenk van zich afschudt, ook als je eventjes omslaat. Het is een prestatiegericht tuigage dat kracht levert, snelheid maakt en goed is te controleren. Een fraaie maar doordachte vormgeving, ook in roer en midzwaard. En bovendien de eenvoud zelf in optuigen en vervoer.
Lavezzi 401 + 1 romp = 3 x zo geweldig
De eerste zeilcatamaran op de Belgian Boat Show is meteen ook het signaal voor een nieuw soort watersport. Dat van de ongelimiteerde horizonten. Een jacht met twee rompen vaart sneller, is stabieler en biedt meer comfort, ruimte en privacy aan de opvarenden. Fountaine Pajot is markleider op het vlak van deze tweerompsjachten en levert met de hier opgestelde Lavezzi 40 een pareltje af.
Zoals steeds heeft de werf veel aandacht besteed aan de vaarcapaciteiten en het bedieningsgemak van de boot die door een zeer kleine, gezinsbemanning te behandelen is. Voor onze markt is echter de indeling erg interessant.
Naar keuze vier of drie hutten, verdeeld over de twee rompen. In de drie hutten – eigenaarsindeling wordt de vierde hut uit de charterversie opgeofferd aan een riante nattecel met toilet en douche.
Typisch voor de catamarans is de zeer ruime, lichte en geod verluchte opbouw met een kombuisblok aan bakboord en een grote dinette er diagonaal tegenover. Alles is met sierlijke bogen afgewerkt. Je loopt zo de kuip in, een vergelijking met een fors terras is zeker juist. Van hier uit is de hele tuigage te bedienen, de ruimte nodigt uit tot luieren en gezellig tafelen.