De zeilwereld staat deze zomer op het punt een historisch moment te beleven. Het Watersportverbond, een Nederlandse zeilorganisatie, introduceert bij de Wereldkampioenschappen Zeilen 2023 in Den Haag hun eerste emissievrije, waterstof-aangedreven coachboot, de H2C Boot. Uitgerust met een Torqeedo Deep Blue elektromotor, brengt de H2C Boot een revolutie teweeg in de zeilgemeenschap en baant de weg voor een duurzamere en milieuvriendelijkere toekomst.
Samenwerking tussen innovatieve bedrijven
De H2C Boot is ontwikkeld door de Nederlandse start-up H2 Marine Solutions en is het resultaat van een consortium van innovatieve bedrijven, waaronder de langdurige Torqeedo-partner De Stille Boot en de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Torqeedo speelde een cruciale rol in het ondersteunen van het project vanaf het begin, door de krachtige Deep Blue 50R buitenboordmotor en de Deep Blue 40 lithium-ion accu te leveren, en bij te dragen aan het cruciale energiemanagementsysteem.
Aangedreven door waterstof

Aangedreven door een 40 kWh Deep Blue-accu en een extra 51 kWh waterstofcapaciteit, maakt de H2C Boot gebruik van een waterstofbrandstofcel als range extender, waardoor een minimum van vijf uur werking op het water wordt gegarandeerd. Deze revolutionaire boot, die zes meter lang is en een topsnelheid van 45 km/u kan bereiken, biedt een stille en emissievrije alternatief voor conventionele coachboten, waardoor het de ideale partner is voor atleten tijdens hun training en wedstrijden.
Fabian Bez, CEO van Torqeedo, vertelt ons:
“Zeilen draait allemaal om het benutten van de kracht van de natuur, wind en golven. Nu kunnen de hoogste niveaus van competitief zeilen het bereik, de looptijd en de prestaties die ze nodig hebben in een coachboot bereiken, zonder emissies.”

Duurzaamheid op het voorplan
Marcel Schaap, oprichter en managing director van De Stille Boot, benadrukte de bredere impact van het H2C Boot-project, door te stellen:
“De aanwezigheid van honderden coachboten bij de Wereldkampioenschappen toont het potentieel van dit project om de koolstofvoetafdruk van zeilevenementen te verminderen.” Terwijl de zeilgemeenschap nieuwe duurzaamheidsdoelen stelt, wordt het gebruik van emissievrije coachboten bij grote regatta’s tegen 2030 een realiteit.
Toewijding aan de toekomst
Fabian Bez merkte op over de toewijding van het bedrijf aan toekomstige ontwikkelingen en zei:
“Brandstofceltechnologie in de maritieme sector is nog steeds in ontwikkeling. Als pioniers in elektrificatie hebben we onze elektrische aandrijfsystemen ontworpen om duurzame energie te benutten, van zonne- en windenergie tot brandstofcellen aangedreven door waterstof of andere koolstofneutrale vloeibare brandstoffen.”
Bij de debuut van de H2C Boot op het Wereldkampioenschap Zeilen, zet de zeilgemeenschap een reuzensprong naar een duurzame en emissievrije toekomst. Dit evenement viert niet alleen sportieve uitmuntendheid, maar vertegenwoordigt ook een cruciaal moment in de inspanningen om ons klimaat en de lokale luchtkwaliteit te beschermen. Door innovatieve technologieën te omarmen en samen te werken, toont de zeilgemeenschap, samen met Torqeedo, haar potentieel om verandering te inspireren.