Na een decadente kick-off party in Londen waren alle teams klaar voor hun eerste BladeRun rally Ramsgate – Oostende.
Al snel hoorden we op de touringbus dat er weinig competitie zou zijn, 1x Margate voorbij zagen deelnemers een zee met de eigenschappen van lago Maggiore en dachten dat het wel een leuk uitje zou worden. Aangekomen te Ramsgate veranderden de custard gezichten snel toen er een NW wind 4 tot 5 beaufort stond en in kracht toenam.
De Bladerun organisatie informeerde nog enkele keren de meteo en bevestigde ons blij vermoeden 8-9 beaufort op het Noordzee kanaal. Alweer dondergezichten bij de Britten, en smiling faces bij het Flanders Offshore Racing team Kris Deraedt & Gino Passchier.
De BlandeRun CEO Duncan Scholes kwam na een safety briefing informeren bij ons wat de mogelijke opties waren. Als snel werd respect afgedwongen toen we als enige besloten van start te gaan stipt om 13.00 uur zoals de organisatie had voorzien. Kris stelde nog voor dat de Britten het zog van een ferry konden volgen maar ook dit vonden ze maar niets.
Bladerun rally Oostende12.40 uur: tijd om onze offshore kleding aan te trekken gevolgd door een horde Britse pers, You Belgians are nuts! Nee was ons antwoord, dit is voor ons BladeRun, we hebben de ervaring – de power en de geschikte boot. Onze RIB "ring" powered by 2x 250 merc optimax werd nog eens nagekeken en gestrapped waar nodig.
12.55 uur. Alle “Deelnemers” wenste ons succes toe. Duncan vroeg ons hoe lang we erover zouden doen want een kleine delegatie Bladegirls zou ons opwachten met champagne….om wat speling te hebben, 3 uur. We varen het dok uit en kijken nog na wie er nou meegaat… Cigarette 48 ft – Revenger Rib's – Donzi – Sunseeker 60ft. – Scarab 42ft. , allen bleven beweegloos aan het ponton, uitgewuifd door alle deelnemers verlaten we dan maar de Ramsgate Marina voor open zee.
13.00 uur. De eerste 10 mijl was perfect en optimaal voor piloot Kris, de rib volledig in balans en goed uitgetrimd goed voor een 52 knots. Halfweg het kanaal nam de wind flink toe tot 8 – 9 bft. NW We kregen enorme golven te verwerken aan stuurboord, bakboordmotor wat manueel bijgetrimmed door co-piloot Gino en we vonden terug de perfecte kadans maar moesten uiteraard wat snelheid inleveren. 17 mijl voor de kust van Oostende zagen we iets dat sterk op een booreiland leek, in kleinere versie dan bleek het een meetplatform te zijn, ook hier namen we de tijd om een stormrondje te doen, aangezien er niemand thuis was bleven we ook niet voor de koffie. Na enkele minuten was Oostende reeds in zicht, luttele die-hard fans stonden ons op te wachten aan de kaai, waarvoor dank.
15.52 uur. Met één uur tijdsverschil hebben we uiteindelijk het kanaal kunnen oversteken zonder al te veel moeite in 1 uur 52 min. De Bladerun delegatie was dan ook niet aanwezig omdat we …… te vroeg waren !
Andere Bladerunners kwamen ons later die avond vergezellen op de party in De Lounge Bar na een Dinner in de Ostend Queen.
Binnenkort volgen er nog dergelijke Bladeruns en door de opgedane kennis van het Flanders Offshore Racing team zal CEO Duncan Sholes dan ook beroep doen onze kennis en is verdere samenwerking niet ondenkbaar.
De volgende Bladerun zal plaats vinden in het mondaine Puerto Banuz richting Ibiza eind September, interesse in participatie? laat het ons gerust weten.