Verslag van een geslaagde 38e editie met ruim 30,000 bezoekers, wereldprimeurs en een klein conflict in Bataviahaven, Lelystad
Succesvolle editie met focus op beleving én discussie
De 38e Hiswa te Water is met succes afgesloten maar niet zonder een klein punt van controverse. Terwijl de beurs zich kenmerkte door een breed scala aan boten en een focus op duurzaamheid, was er enige onrust onder standhouders omtrent sponsoring.
Het lijkt erop dat sommige exposanten op een beurs niet tevreden waren met het feit dat beursmedewerkers kleding droegen met het logo van Harken. Harken is een merk dat hardware voor zeilboten produceert en dat in 2020 eigenaar is geworden van de Nederlandse distributeur On Deck. Als deze exposanten concurrenten zijn van On Deck, dan kan dit worden beschouwd als een vorm van oneerlijke vooringenomenheid of zelfs als een belangenconflict.
Het dragen van merkkleding door beursmedewerkers kan suggereren dat de organisatie van de beurs een voorkeur heeft voor een bepaald merk of bedrijf, wat de neutraliteit van het evenement in twijfel trekt. Dit kan de concurrentiepositie van andere exposanten nadelig beïnvloeden en kan zelfs vragen oproepen over de ethische richtlijnen van de beursorganisatie.
Deze standhouders hebben aangegeven volgend jaar eerst met directeur Arjen Rahusen in gesprek te gaan over de keuze van het logo op de kleding van beursmedewerkers voordat zij besluiten om weer deel te nemen.
Duurzaamheid in de schijnwerpers
Een opvallende trend tijdens deze editie was de nadruk op duurzaamheid. Bezoekers toonden veel interesse in boten die zijn geproduceerd met 3D-printers uit uitsluitend gerecyclede materialen. Ook de aanwezigheid van elektrisch aangedreven boten en boten met waterstofcellen waren het onderwerp van gesprek. “Het ombouwen van traditioneel aangedreven boten naar elektrisch is nu een haalbare optie dankzij de beschikbaarheid van krachtige elektrische motoren”, aldus verschillende exposanten.
Wereldprimeurs en bekroonde boten
De watersportindustrie blijft niet stilstaan, en dat was te zien aan de vele wereldprimeurs die in de Bataviahaven werden onthuld. Winnaars van de ‘Boot van het Jaar’ verkiezing waren onder andere de Woodler 28 in de categorie Sloepen en Tenders, de Saffier 24 in de categorie Zeilboten en de Super Lauwersmeer 54 als Motorboot van het jaar. Deze boten werden geroemd om hun innovatieve design en technische prestaties.
Arbeidsmarkt en opleiding
Er was ook aandacht voor de arbeidsmarkt binnen de watersportindustrie. Naast een vacaturebank werden er demonstraties gehouden en hadden exposanten de mogelijkheid om zich als potentiële werkgevers te presenteren. De ‘Boot van het Jaar Startup Award’ ging naar een groep studenten, wat laat zien dat de branche ook voor jong talent interessante kansen biedt.
Op naar 2024
Met het oog op volgend jaar wordt er al vooruitgekeken. De beurs, die groter was dan ooit, belooft wederom een spektakel te worden, al blijft het afwachten hoe de kwestie rondom de sponsoring zich zal ontwikkelen.
Voor meer informatie en updates, houd onze website in de gaten. Tot volgend jaar bij Hiswa te Water 2024!