Gelezen in BN/De Stem – woensdag 16 mei. Auteur: journalist Arthur 't Hart.
Een interessant artikel over de jachtbouwsector in Zuidwest-Nederland.
BREDA – Zeggen dat luxe, kostbare plezierjachten als warme broodjes over de toonbank vliegen, zou wat overdreven zijn. Maar zeker is dat het op het ogenblik zeer goed gaat met die sector, ook in Zuidwest-Nederland.
Jachtwerven in dit deel van het land melden goed gevulde orderportefeuilles, soms wel tot medio volgend jaar. Ook botenverkopers doen goede zaken, al beperkt zich dat tot nieuwe zeil- en motorjachten. De belangstelling voor tweedehands schepen neemt juist af.
"De vraag naar jachten is zeer groot op dit moment", zegt Ton de Glas van Hetterschijt Jachtmakelaardij in Willemstad. Dat bedrijf bemiddelt bij aan- en verkoop van gebruikte boten en is tevens dealer van de zeiljacht-merken Hanse en Wauquiez.
De Glas: "Wij merken dat mensen vaker kiezen voor een nieuwe boot. Met Hanse groeien we 30 procent per jaar." Dat komt, zegt hij, doordat de werven door nieuwe, efficiëntere bouwtechnieken relatief voordelig kunnen leveren.
"Je krijgt meer schip voor je geld. Dat maakt tweedehands jachten minder aantrekkelijk. In die sector dalen de prijzen."
"We beleven een goede periode na een slechte", aldus George Bruijs van Bruijs Jachtbouw. De bouwer van stoere motorjachten in Bergen op Zoom had een slecht slot van 2005 en in 2006 bleef het slap.
"Maar sinds eind vorig jaar is het flink aangetrokken, en niet alleen bij ons. De kwalitatief betere jachten van werven van naam liggen goed in de markt. De mensen geven momenteel liever meteen wat meer geld uit voor iets goeds."
Bruijs is voor een jaar vooruit 'volgeboekt'. "En dat is luxe."
Hetzelfde geluid bij Zijlmans Jachtbouw in Drimmelen, maker van luxe Eagle-motorjachten. "We hebben een dip gehad, maar nu loopt het heel goed", zegt mevrouw M. Zijlmans. Vooral heel kleine gebruikte bootjes én de zeer grote, zeer dure schepen gaan bij haar grif van de hand.
Ook Rob Krijgsman Watersport in Drimmelen, importeur van de zeiljachten van de grote Franse werf Jeanneau, heeft niets te klagen. "De grote merken, die relatief gunstige prijzen kunnen bieden, zitten flink in de plus", aldus verkoper Mark van Dijk. "De kleine werven daarentegen hebben het moeilijk. Zij kunnen niet mee in de ontwikkelingskosten."
Dat de zaken goed gaan, heeft volgens de meeste botenbouwers en -handelaars veel te maken met de gunstige economie. Maar het effect van de conjunctuur treedt in de sector vertraagd op.
"Als de economie aantrekt, duurt het nog een tijd voor mensen het aandurven", zegt Bruijs. De Glas: "We lopen achter de huizenmarkt aan. Eerst denken de mensen aan een ander huis, dan aan de vrije tijd. En dan wordt het vaak een eigen boot, want dat is in de mode."
Zeil- en motorjachten
In Nederland varen ongeveer 155.000 zeil- en 180.000 motorjachten rond. Nog eens 105.000 boten staan ongebruikt op de wal.
Het aandeel van de motorjachten neemt toe doordat oudere zeilers gaan 'motoren'.
11 procent van de Nederlanders vaart minstens eenmaal per jaar op een zeil- of motorjacht. Samen maken zij ruim 8 miljoen dagtochten.
Er zijn ruim 4100 watersportbedrijven, met een gezamenlijke jaaromzet van zo'n 1,8 miljard. Er werken 17.000 mensen.
Foto Con Clasquin/ het fotoburo: Bruijs in Bergen op Zoom, bouwer van stoere motorjachten.