Princess Yachts Benelux komt in 2007 naar de Belgian Boat Show met de Princess 50 die helemaal werd restyled. De radarbeugel meer gestroomlijnd, de patrijspoorten veranderd, zodat het geheel een nog moderne en snellere uitstraling kreeg. De verlengde raampartijen maken ook van binnenuit een panoramisch zicht mogelijk, niet alleen voor de schipper maar ook voor de opvarenden. Technisch is er ook heel wat opgewaardeerd, vooral dan op vlak van geluidsisolatie en de nieuwste types motoren. Samen met heel veel detailaanpassingen is dit schip feitelijk totaal nieuw maar met behoud van de oude voordelen van het beproefde concept. De topsnelheid met de 575 pk haalt een comfortabele 32 knopen!
De standaarduitvoering bevat onder meer: hydraulisch bekrachtigde besturing, autopilot, VHF, boegschroef, generator, trim tabs, teak dekken in de cockpit en op de trappen, elektrische toiletten en veel meer. De betimmering is in modern dark wood cherry, afgewerkt met prachtige stoffering. Kortom een voorbeeld van wat het merk Princess vandaag de dag te bieden heeft.
Naast de Princess 50, is er op de stand van Princess informatie te bekomen over hun modellen in de range van 42 tot maar liefst 95 voet. Sport-cruisers, fly-bridge boten, alles op het niveau van de echte Princess range.
Nieuwe modellen zijn bijvoorbeeld de 54 en 58 voet, beiden met een eigenaarshut over de volle breedte. Heel exclusief wordt het nieuwste vlaggenschip: de Princess 95.
Caribbean Fisherman voor het eerst te zien op de Belgian Boatshow
Varen met sloepen en vletten is ontzettend populair op de Nederlandse grachten en riviertjes. De open kuip, de nostalgische ‘look’ en de nodige accessoires zoals een rieten picknickmand en een echte schotse plaid appelleren aan wat je zou kunnen noemen’ landelijk varen’. Makma heeft daar blijkbaar een patent op, want van de boot die de baas voor zichzelf maakte, is het uitgegroeid tot een heuse verdeler van sierlijke vletten en sloepen.
Nieuw is de Caribbean Fisherman, geschikt voor meer open water. Onder de ietwat forse, half open opbouw zit niet alleen een gerieflijke zithoek, maar ook een extra stuurstand. Heel erg interessant vooral als je met onze weerscondities rekening houdt. De boot biedt plaats aan 10 opvarenden, heeft een natte toiletcel en is afgetimmerd met mahonie of teak.
De werf maakt vele variaties mogelijk: zoals een hardtop met openschuifbaar dak, of een speciale uitvoering voor sportvissers.
De Fisherman zal voor het eerst op de Belgian Boat Show te zien zijn.
Fairline heeft de grootste op de Belgian Boatshow
Fairline Belgium boekte maar liefst 600 m² en hoopt een zes tot zevental grote schepen te kunnen tonen, waaronder de gloednieuwe Phantom 48. Een Flydek model met twee Volvo Penta D9-575 EVC Diesels van ieder 575 pk, die 32 knopen topsnelheid mogelijk maken. Er zitten drie gastenhutten in en één voor de bemanning. Het grootste jacht van deze show wordt zeker de Fairline Phantom 58: (volgens de scheepswerf ) het toonbeeld van elegantie en comfort, gekoppeld aan een uitstekende zeewaardigheid. Een echte sea going cruiser.
Naast deze Britse schepen komt er ook een range aan kleinere kwaliteitsmotorjachten van Cruiser Yachts en van Grandessa.
Prinz jachten primeur voor de Benelux
Je kunt een motorjacht betere prestaties geven door een vooruitstrevende bouwtechniek toe te passen. Dat gebeurt nu met de Prinz jachten die voor het eerst op de Belgian Boat Show vertegenwoordigd zijn. Prinz neemt afscheid van de haast traditionele polyesterbouw en is overgeschakeld naar het veel efficiëntere autoclaaf systeem. De romp wordt nog steeds rond een isolerend kernmateriaal gemaakt, maar met epoxyhars dat bovendien vacuüm wordt aangezogen tot in de kleinste uithoeken. Dit vermijdt niet alleen luchtbellen in de structuur, maar garandeert een volkomen controle op de huiddikte en verbetert de hechting met de glasvezel en het kernmateriaal. Als afsluiter worden romp en dek in een oven op 80° gebakken.
Bij de kwaliteiten van de homogene romp en dek samenstelling hoort ook een zuinig grondstofgebruik en een lichte constructie, dat is twee keer voordeel qua kosten: een in de bouw en een in het verbruik van de motoren. De nieuwe 54 coupe van Prinz wordt het vlaggenschip en is een van de grootste motorjachten die op deze manier gebouwd zijn.
Stilte we varen
Het fonkelnieuwe bedrijf My Quiet Boat uit Afsnee bij Gent toont voor het eerst haar gamma elektrische boten aan de Belgische bootwereld. Dit omvat modellen van de ervaren Franse botenbouwer Ruban Bleu, van de Nederlandse inventieve Jachtwerf De Stille Boot en van het oerdegelijke Amerikaanse merk Duffy. My Quiet Boat richt zich op de gezelligheidsvaarders voor wie stilte en de nul-emissie belangrijk is. Verrassend hoeveel waterwegen zich daartoe lenen.
De ‘Silent Ship 23’ is een ontwerp van Willem Nieland, in polyester gerealiseerd door De Stille Boot. De boot heeft een spitse boeg en een hennegat, gecombineerd met een afgerond onderwaterschip waardoor de waterweerstand laag is. Dit zorgt ook voor veel ruimte in de boot voor de picknickmand, extra kleding, barbecue en zelfs kampeeruitrusting. De Silent Ship 23’ kan geheel volgens wens met losse dekstoelen of vaste doften ingericht worden.
Europese primeur: de Dyna 51’
Al van bij de start is Dyna als jachtbouwer van snelle, luxueuze motorjachten, een voltreffer geweest in de markt van de Stille Oceaan. De Taiwanese bouwer heeft nu voor de Europese distributie een overeenkomst gesloten met Donk Invest uit Berlare. Uit het gamma, dat uit fly bridge schepen bestaat tussen de 51 en de 105 voet, wordt de Dyna 51’ tentoongesteld.
Aan boord van dit 15,55 meter lange schip, aangedreven door twee Caterpillar C-7 460pk dieselmotoren, is alles tot in de puntjes verzorgd. Naast de elegantie en de veiligheid besteedt de werf veel aandacht aan de degelijkheid en de functionaliteit. Zo loopt er een dubbel, volledig gescheiden elektrisch netwerk doorheen het schip voor zowel 12 als 120 of optioneel 220 volt. Geen enkel onderdeel of het is in hoogwaardig RVS.
Qua indeling zijn er drie opties: één met een verzonken kombuis en twee slaaphutten, één met drie hutten en één met een gasten- en een extra grote eigenaarshut voorin.
Sessa C52 – Motorjacht van het jaar 2006
Sessa c52 Deze magistrale Sessa C52 maakt de belofte waar, zeker met de eretitel in de klasse van 50 voet. . Radicaal design met een mooie interpretatie van de hardtop, een strakke lijn met enorm schuifdak. De romp kan in donkerrood of marineblauw. Sessa Marine is de eerste werf, die saffraankleurige kussens, standaard in de cockpit introduceerde. Voor 2007 trekt Sessa Marine deze lijn verder door en voegt nog meer chique kleurtoetsen toe aan het hele schip. Champagnekleurig instrumentenbord, azuur glasplaten in de kombuis, gemixt met stijlvol teakhout om er maar enkele te noemen.
Sterk punt van dit jacht, is de complete, extra keuken in de cockpit. Alle dames gaan hiervoor gegarandeerd voor de bijl. Ter hoogte van de commandopost, herbergt dit U-vormig meubel een kookplaat, koelkast, grill en vuilemmer. Een hi-lo LCD scherm rijst op ter hoogte van de zithoek en in het dak werd overvloedig halogeen licht gemonteerd voor aangename avonden in de cockpit.
Binnen 3 cabines uiteraard, waarvan één Master Cabin in de boeg met dubbel bed en afzonderlijke badkamer. Achteraan 1 hut met dubbel bed, en 1 met twee afzonderlijke bedden. Heel ruime kombuis, in hoogglans wit gelakte panelen, met een rvs accent. Daar tegenover een enorme zithoek (8 px) met lederen bekleding.
Deze Sessa heeft een hydraulische garage, annex zonnendek. Uitgerust met twee Volvo Penta D12-675 EVC is deze Italiaanse schoonheid 35 knopen snel. (15,90 x 4,50 m)