KNRM geeft nieuwe brochure uit met als thema zichtbaarheid.
Gezien worden, gaat niet altijd vanzelf op het water. Zeker niet bij slecht zicht, flinke zeegang of tussen grote schepen. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat watersporters onder alle omstandigheden goed zichtbaar zijn. De nieuwe brochure van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij met als titel ‘Zien en gezien worden’ geeft informatie over hoe een schip en zijn bemanning beter zichtbaar kan zijn op het water.
De KNRM begint haar campagne na een jaar waarin er een opvallende stijging is te zien van het aantal aanvaringen. De zinkende klipper Almere met 30 schoolkinderen aan boord, een visbootje dat midden in de nacht in aanvaring kwam met een onbemand boorplatform en een tragisch ongeval van een zeilboot die werd overvaren door een cementtanker: het zijn een aantal voorbeelden die de KNRM deed besluiten een voorlichtingscampagne te beginnen met als thema‘zichtbaarheid’.
In de brochure ‘Zien en gezien worden’ staan naast handige tips, over zichtbaarheid in het algemeen en tijdens noodsituaties, legio voorbeelden van acties die de KNRM de afgelopen jaren heeft ondernomen om watersporters te helpen, die op de een of andere manier niet ‘zichtbaar’ waren en een gevaar vormden voor zichzelf of voor de scheepvaart.
Zeevast
Zeevast is onderdeel van de KNRM en richt zich op de preventie van watersportongevallen in de breedste zin van het woord. De nieuwe campagne maakt deel uit van de serie Zeevast brochures waarin de KNRM elk jaar een ander veiligheidsthema uitgebreid behandeld. Vorig jaar maakte de campagne ‘Uw reddingvest…. werkt alleen als u het aanheeft’ met daarin de doe-het-zelf-red-vest-test veel watersporters bewust van de (on)betrouwbaarheid van hun persoonlijke redmiddel.
U kan de Zien en gezien worden brochure onderaan dit bericht downloaden.