Fora Marine is met de RM-yachts uitgegroeid tot een werf welke momenteel een lijn van zeer eigentijdse zeiljachten op de markt brengt. Marc Lombard is de huisontwerper van deze Franse jachtwerf en hij kreeg de vrije hand om de RM-1260 te upgraden naar de RM-1270 waarbij de zo succesvolle lijnen van de RM-890 en de RM-1070 gevolgd zouden moeten worden.
Marc Lombard kreeg de opdracht een performance georiënteerd jacht te ontwerpen welke de nieuwe ontwerplijnen volgt zoals deze ook op snelle racers worden toegepast. Een jacht welke daarnaast in de top van de Europese jachten kan meedoen op het gebied van uiterlijk, stijl, ergonomie en performance (conform de RM-1260).
Dat dit geleid heeft tot een succesvol concept blijkt uit de verkoopcijfers. Het aantal verkochte jachten en de totale omzet is inmiddels groter dan aan het begin van de recessie in 2008. In de eerste 6 maanden zijn in totaal 29 jachten van stapel gelopen. Een groot succes voor een werf welke in de voorgaande jaren ongeveer 30 schepen per jaar bouwde.
De nieuwe ontwerp filosofie van RM en de 1270 in het bijzonder, heeft geresulteerd in een zeiljacht met de volgende kenmerken:
Waterlijn 11.92. (Lengte romp 12,12, Overall 13.18));
Breedte 4.35
Diepgang 2.30 torpedo kiel, 1.95 bi-kiel en hefkiel 1.30-3.20m;
Gewicht 7200/7400kg (1/2 kiel)
Mast hoogte 19.30m;
Motor: Volvo Penta 40pk optioneel 55pk
Grootzeil 49m²
Genua 50m²
SPI 145 m²
Ontwerper: Marc Lombard Design Group
De RM-1270 volgt de RM-1070 met zijn zeer elegante lijnen. Het belangrijkste verschil tussen de 1260 en de 1270 is de iets langere waterlijn, de ultra moderne (negatieve) boeg. De boot is ontworpen met performance als doelstelling. Dit blijkt onder meer uit de moderne romp, zeilplan, het totale gewicht en de rompstijfheid. Daarnaast gaat het ontwerp, en dit geldt voor alle RM jachten, uit van optimale ergonomie. Bijvoorbeeld de positie van de lieren, het zeilplan en net als de RM-1260, twee stuurwielen welke zich vederlicht laten sturen. Door de grote breedte heeft de RM-1270 een enorme volume. Binnenstappen in een RM betekent overweldigd worden door het lichte interieur en het 360 graden zicht naar buiten.
De romp van de RM-1270 wordt gemaakt van watervast verlijmd (marine grade) multiplex, epoxy verzadigd en aangevuld met geweven glasvezelmatten welke met epoxy verlijmd worden. Eventueel kan de romp voorzien worden van een kevlar laag aan de buitenzijde (optie).
Het dek wordt gemaakt van polyester en wordt, middels een klassiek potdeksel, gelamineerd aan de romp. De multiplex romp wordt om een gegalvaniseerd stalen frame heen gebouwd en vormt zo een geheel met dit frame. Aan dit stalen frame wordt een enkele of dubbele kiel gehangen.
Nieuw is dat bij de RM-1270, het ook mogelijk is om voor een hydraulische hefkiel te kiezen welke de diepgang beperkt (1,30) en vergroot tot max. 3.20. Het frame dient tevens als stabiele basis voor de mast. De gehele constructie verklaart de ongekende romp stijfheid terwijl de gebruikte materialen zorg dragen voor een laag gewicht. De romp heeft, dankzij de tweezijdige epoxy/glas coating, een onbeperkte levensduur. De romp wordt afgewerkt met een twee componenten lak (AWLgrip) welke in 200 kleuren geleverd kan worden.
De performance potentie van de RM-1270 komt ook tot uitdrukking in de negatieve boeg en de brede “Volvo Ocean Stijl” romp. Deze onderschrijft nog eens het sportieve karakter van deze boot. De boot lijkt door zijn extreme breedte gemaakt voor met name ruim winds georiënteerde koersen. In de praktijk blijkt deze breedte bij aan de windse koersen geen rol te spelen. Onder helling ligt de boot vast op de knikspant romp waarbij het natte oppervlak met 2/3 teruggebracht wordt. Bij gebruik van 2 kielen, welke onderling onder een hoek staan van 18 graden, neemt de drift af (o.i.v de meer verticale stand van de kiel) t.o.v. een enkele diepstekende kiel. De polair diagrammen maken duidelijk dat alleen in lichtweer een enkele kiel performance voordelen heeft (minder nat oppervlak). De hefkiel variant loopt door zijn enorme diepte uiteraard nog hoger aan de wind. Alleen de 2 kieler is geschikt voor droogvallen.
De mast staat, zoals tegenwoordig vaker gezien wordt, extreem midscheeps. De grote zalingen met de verstaging zijn aan de romp bevestigd voor maximale stijfheid. De RM-1270 is dus zeer competitief maar is daarnaast een elegante verschijning welke gemakkelijk te zeilen en te manoeuvreren is. De RM-1270 kan geleverd worden met 1 torpedo kiel of 1 hefkiel of 2 kielen met naar keuze 1 of 2 roeren, helmstok of twee stuurwielen, met of zonder kotterstag (standaard is met) en in 200 verschillende kleuren.
www.rm-yachts.nl