De HISWA te water 2007, die afgelopen week in Marina Seaport IJmuiden plaatsvond, is naar volle tevredenheid van de exposanten afgesloten. Niet alleen deden zij erg goede zaken, ook over de verbeterde bereikbaarheid lieten zij zich positief uit. Het publiek waardeerde de bootshow met een 7,5. In totaal trok de beurs ruim 31.000 bezoekers.
Veel verkocht
Exposanten waren zeer te spreken over de kwaliteit van het publiek. Met name nieuwe deelnemers uit binnen- en buitenland uitten hun lof.
Eric Roos van Morris Yachts uit de Verenigde Staten: "De bezoekers die hier komen weten zeer goed waar ze naar op zoek zijn en hebben veel kennis. Dat is echt heel anders dan de publieksshows die we in Amerika kennen. We zijn zeer onder de indruk van de HISWA te water."
Ron Spoelstra van Rossinante, de nieuwe importeur van Allures zeiljachten, is erg blij met zijn keuze aan de HISWA te water deel te nemen: "Het is voor klanten een bevestiging om ons hier te zien liggen tussen alle andere gerenommeerde merken."
Maar ook de trouwe deelnemers gaven aan een erg goede beurs gehad te hebben. Tijl Hetterschijt: "Van al onze typen boten hebben we er meerdere verkocht. Ook de zondag is nog een hele goede dag voor ons geweest met enkele concrete verkopen als resultaat."
Alex Jongman van Sciallino motorjachten tekende eveneens diverse verkoopcontracten: "Goede marketing loont. Dat heeft deze HISWA te water weer bewezen. Deelname aan deze bootshow is een must wat mij betreft."
De belangstelling voor de opvallende Qrooz, het grootste motorjacht op de beurs, bleek overweldigend. Arno Schuurs: "Het schip is verkocht en er zijn ontzettend veel leads uit onze aanwezigheid op de beurs voortgekomen. Ik verwacht hier de komende maanden nog erg veel van."
Interesse
Uit de voorlopige resultaten van het bezoekersonderzoek blijkt dat 37% van alle bezoekers met name geïnteresseerd was in zeiljachten, catamarans en trimarans. Bijna evenveel belangstelling bestond er voor het segment motorjachten en sportboten. Sloepen blijven met 11% eveneens een belangrijk interessegebied van de bezoekers van de HISWA te water.
Ook de toeleveranciers die hun producten presenteerden in stands op de kade en in het tentenpaviljoen, toonden zich zeer tevreden. De wat minder gunstige weersomstandigheden leverden een positieve bijdrage aan de constante bezoekersstroom die in de tent te zien was.
Bereikbaarheid verbeterd
Een verbeterpunt voor deze editie was de bereikbaarheid van de bootshow. "We kunnen concluderen dat de inspanningen van gemeente, provincie, Rijkswaterstaat en politie hun vruchten hebben afgeworpen," aldus Wim van der Loo, directeur HISWA RAI multimedia. "Ondanks de werkzaamheden op de A9 was de bootshow merendeels goed bereikbaar. Alleen toen er twee ongelukken op de snelweg waren gebeurd, is er overlast ontstaan, maar over het algemeen verliep de doorstroom van het verkeer erg soepel. Ook van de fast flying ferry vanuit Amsterdam en de gratis pendeldienst is goed gebruik gemaakt. Qua bereikbaarheid hebben we echt een slag geslagen."