De vrachtferry CFF Seine van de rederij Ferryways heeft zaterdag omstreeks 14 uur bij het binnenlopen van de Oostendse haven het Westerstaketsel geramd. Over een dertigtal meter braken de zware steunbalken doormidden als ware het lucifers. Wie op het staketsel stond, rende voor zijn leven.
De schade is zeer aanzienlijk. Het Westerstaketsel is afgesloten voor de wandelaars en zal dat nog geruime tijd blijven. De jachthavens blijven bereikbaar. Kort na het ongeval is men direct begonnen met het ruimen van de brokstukken opdat deze toch maar niet in de havengeul zouden gaan ronddobberen.
Een vrachtferry kan misschien nog wel overweg met een balk van formaat, maar voor een zeil- of motorjacht zou een aanvaring met zo’n balk, die zeker niet in je houtkachel past, wel eens nefastere gevolgen kunnen hebben.
Trek dus toch maar beter die zwemvest als je de eerstkomende dagen de haven van Oostende aan doet.
Menselijke of een technische fout?
Dit wordt nog onderzocht door de scheepvaartpolitie. Een feit is echter dat het al het zesde incident op rij is met de CFF Seine.
Enkele weken terug viel bij het manoeuvreren in de haven van Oostende de stuurboordmotor uit van het 121 meter lange, 21 meter brede en 25 meter hoge schip. Neem daarbij een krachtig windje en de CFF Seine ramde ‘lichtjes’ twee boten van de afdeling Vloot. De schade bleef toen binnen de perken. Vandaag is er ‘ietsjes’ meer schade.
Onkunde?
In de Oostendse scheepvaartmiddens begint men zich toch vragen te stellen over de kunde van de kapiteins die met de CFF Seine varen. Driemaal mag dan wel scheepsrecht zijn, maar zesmaal…
Het onderzoek is nog volop aan de gang.