X-Yachts, een wereldleider in jachtontwerp en -techniek sinds 1979, introduceert de vernieuwde X4.9 MkII. Deze verbeterde versie van het populaire jacht heeft een nieuw uiterlijk, een geüpdatete romp, een nieuwe roer, minder gewicht, meer luxe in de cabine en verbeterde prestaties. De eerste X4.9 maakte zijn debuut in 2018 en is een belangrijk onderdeel van de Pure X-reeks. Sindsdien zijn er wereldwijd meer dan 50 van verkocht.
Voor X-Yachts een is de X4.9 MKII een nieuw hoofdstuk in jachtontwerp
Thomas Mielec, directeur van X-Yachts Design & Engineering, beschrijft de X4.9 MkII als een kleinere versie van de X56. Het herontwerp van de X4.9 in deze MkII-editie is een natuurlijke evolutie die de geleerde lessen en de visuele uitstraling van met name de X5.6 en X4.3 MkII, de meest recente leden van de Pure X-reeks, integreert. De cabinezijde patrijspoorten hebben ook een opvallende nieuwe styling gekregen.
Geüpdatete Transom, Cockpit en S-Bow Ontwerp

De vernieuwde transom en cockpit en het S-bow ontwerp verbeteren de stuurpositie, zowel zittend als staand, dankzij de toegevoegde coaming en grotere voetsteun, zoals bekend van de X5.6. Het zorgt ook voor een gemakkelijkere zeilhantering door de geoptimaliseerde positionering van de lieren, en meer comfort door langere cockpitbanken.
Het kenmerkende S-bow ontwerp, dat voor het eerst werd geïntroduceerd met de X5.6, zorgt voor een langere geïntegreerde carbon boegspriet, een standaardfunctie die een beter geïntegreerde roestvrijstalen ankerarm accommodeert. Op de langere boegspriet zorgen grotere en vrijvliegende gennakers voor betere downwind prestaties.

De cockpit opening naar de transom is herontworpen in de richting van de meer open en sportieve look van de X5.6, waardoor het een meer verwelkomend gebied wordt wanneer er met de achtersteven eerst wordt aangelegd.
Hull, Dek en Coachdak

Het nieuwe coaming-ontwerp maakt betere lierposities mogelijk voor zeilhantering. De portlights op het coachdak zijn volledig vlak (geen zichtbare scharnieren) en met verhoogde openingen, wat voor betere ventilatie zorgt in de hoofdcabine. De visuele styling van de portlights is bijgewerkt, en de maten zijn vergroot, waardoor er nu 50% meer licht in de cabines komt.
Pulpits en pushpits hebben een modernere styling gekregen. De pushpits komen nu met geïntegreerde achterstag chainplates, zoals op de X5.6.
Verbeterde Prestaties
Een vernieuwd roerontwerp zorgt voor betere grip in het water en vermindert de weerstand, waardoor hogere snelheden mogelijk zijn en meer comfort, ook tijdens lange tochten. Nieuwe romp- en dekstructurele engineering hebben het totale gewicht verminderd en het zwaartepunt verlaagd, en gecombineerd met een groter downwind zeiloppervlak, biedt de 4.9 MkII zelfs betere algehele prestaties dan de MKI.
Het Interieur
Beide hoofdcompartimenten zijn herontworpen voor een duurzamer en gebruiksvriendelijker ontwerp, evenals een visuele styling update, met behoud van kwaliteitskenmerken zoals corian tafelbladen. Beter en gemakkelijker toegang tot beschikbare opbergruimte in de hoofdcabine zal het luxe interieurontwerp aanvullen.