
Raymarine brengt eind mei de AIS250 op de markt. Met de AIS250 zal het mogelijk zijn om het Automated Identification Systeem klasse A en B van schepen die over AIS beschikken via je VHF antenne op je kaartplotter of radarscherm te toveren.
Goed om weten welke schepen er in je buurt varen waar je er bijvoorbeeld door zware zeegang geen zicht op hebt. Enig nadeel van de Raymarine AIS250 is, voorlopig althans, dat mocht je zelf over AIS beschikken het dit niet uitzendt.De Simrad AI50, die we bespraken op Watertrends op 18 maart doet dit wel. Zien én gezien worden op het water dragen beiden evenzeer bij tot een veilige vaart.
Zoals verwacht kon de Amerikaanse producent van elektronische nautische instrumenten Raymarine op het vlak van toepassing van AIS -technologie in de pleziervaart niet achterblijven op de Noorse concurrent Navico. De AIS250 is in tegenstelling tot de Simrad AI50 van Navico echter een “enkel luisteren” ontvanger.
Aanvaringen vermijdenBeide toestellen zijn weliswaar in staat om door middel van het transpondersysteem via VHF de schepen in de buurt op een kaartplotter of radarscherm te toveren die je bijvoorbeeld in zeer slecht weer door de zeegang niet ziet of die in een haven achter een dam verscholen liggen.Je ziet meteen wat die andere schepen van plan zijn. Welke type schip je daar in je buurt hebt, welke koers het vaart, aan welke snelheid. Belangrijke en bovenal vaak geruststellende informatie die een aanvaring kan vermijden.
Zelf gezien wordenMet de Simrad AI50 kunnen echter ook diezelfde schepen jouw motorboot of zeiljacht misschien niet hebben gezien, jouw vaartuig ook op hun radarscherm of kaarplotter zien via hun AIS.
Op zee is het niet onbelangrijk dat je ziet, maar evenzeer is het belangrijk dat je gezien wordt.
We zijn er zeker van dat Raymarine niet zal talmen om Navico van antwoord te dienen.
Comments