Koers van de Beurs Klassieke Schepen omhoog

Helena 1875Terwijl het nationale en internationale nieuws gedomineerd wordt door financiële flaters en aderlatingen op de beurs, legt Thedo Fruithof de laatste hand aan die andere beurs: die van de Klassieke Schepen. Eind deze week wordt in Enkhuizen begonnen met de bouw van de enorme beurshal op de Gependam. Ruim 130 standhouders en 65 schepen tonen zich daar van 7 tot en met 9 november van hun beste kant.

“Het is weer een andere beurs dan alle andere voorgaande,” aldus de trotse beursmeester Fruithof, “met schepen als de stoomsleepboot Rosalie uit 1873 en het gerestaureerde Rijnschip Helena uit 1875 tot primeurs van nieuwgebouwde polyester replica’s van geklonken varend erfgoed.”

Nieuwe website
Wie de prachtige nieuwe website regelmatig bekijkt, weet het allang: de Beurs Klassieke Schepen heeft over anderhalve week weer heel wat moois te bieden. Je kunt op deze site snel en gemakkelijk bekijken welke bedrijven, organisaties, stichtingen en verenigingen naar de beurs komen. Er staan foto’s van meeste schepen die in Enkhuizen zullen aanmeren, inclusief alle details.

Je kunt er een catalogus vinden van de totale branche, maar ook waar je kunt slapen en eten of wat het weer gaat doen. Naast alles wat er te zien en te koop is, heeft de beurs een programma met films, lezingen en een kinderprogramma. Kortom raadpleeg vooral de website als het gaat om de meest volledige en actuele stand van zaken betreffende de Beurs Klassieke Schepen en het Varend Erfgoed. In deze nieuwsbrief zullen we er enkele bijzonderheden uitlichten.

Symposium

Tijdens de Beurs Klassieke Schepen organiseert de Federatie Oude Nederlandse Vaartuigen (FONV) een symposium over de nieuwe binnenvaartwet en het nieuwe binnenvaartbesluit. Op vrijdag is een besloten deel, maar op zaterdag aan boord van het ms Terra Novais het symposium voor schippers, eigenaren en leden van de behoudsorganisaties binnen FONV en daarbuiten.

Het gaat over de grote gevolgen die de Binnenvaartwet, inclusief het Binnenvaartbesluit en de nieuwe Europese richtlijn voor de Binnenvaart, heeft voor het varend cultureel erfgoed in Nederland. Het doel is een overzicht te geven van de actuele stand van zaken in de wet- en regelgeving rond historische schepen zoals het certificaat van onderzoek, het (beperkt groot) vaarbewijs en andere wijzigingen rond het groot motorschip.

New York 400 jaar

In 1609 vertrok Henry Hudson met het zeilschip de Halve Maen uit Amsterdam om in opdracht van de VOC een nieuwe route naar China te vinden. In plaats daarvan ontdekte hij de beste natuurlijke haven ter wereld en het eiland Manhattan. Niet lang daarna werd Nieuw Amsterdam gesticht, dat als New York zou uitgroeien tot de ongekroonde hoofdstad van de wereld. Daarbij werden de kernwaarden vrijheid, handelsgeest en diversiteit vanuit Holland in de Amerikaanse cultuur geïntroduceerd.

De Stichting Henry Hudson 400 wil de verjaardag van vier eeuwen vieren met een enorm spektakel zowel in Amsterdam als in New York. In september 2009 is er een vlootschouw van Nederlandse platbodems op de Hudson rivier. De grote schepen gaan via een race van Amsterdam naar New York, de andere, waaronder botters, tjalken en skûtsjes, gaan mee in een groot vrachtschip. Naar verwachting zal een vloot van 35 platbodems in New York te bewonderen zijn. Tijdens de Beurs Klassiek Schepen organiseert de stichting een informatiebijeenkomst (www.henryhudson400.com).

Belangstelling voor houten sloepBelangstelling voor houten sloep

Varen is mijn lot

De BBZ houdt zaterdag 8 november een Startersdag voor mensen die met of op charterschepen aan de slag willen of in de jachtbouw willen werken. Er zijn informatiestands en een aantal lezingen. Deze gaan over de juridische en fiscale aspecten bij aankoop van een charterschip; de technische regels van de Binnenschepenwet en de nieuwe Europese richtlijn voor binnenschepen; de sociaaleconomische aspecten van de exploitatie van een charterschip; de administratieve en fiscale kant van een charteronderneming en het opstellen van contracten. Er is ruime gelegenheid voor het stellen van vragen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij het BBZ-secretariaat via 0228-321 190 of info@bbz-charter.nl. Bij een aantal stands op de beurs kunnen werkzoekenden vacatures in de sector bekijken. Wie eerst de proef op de som wil nemen, kan op weg naar de beurs aanmonsteren op de stevenaak Helena die vanaf Rotterdam naar Enkhuizen vaart en weer terug (www.rivierzeilen.nl).

Een Hengst van honderd

Mosselhengst Jan Korneel is door vrijwilligers van de stichting Tolerant in het Belgische Rupelmonde weer helemaal in oude staat gebracht. De authentieke eiken vissersboot uit 1908 is één van de acht overgebleven hengsten, waarvan er honderd jaar geleden nog wel duizend de Schelde op en neer voeren. Twee jaar duurde de restauratie onder leiding van vakman Cees Droste. Op 14 september werd de hengst opnieuw te water gelaten en volgende week is het honderdjarige schip te bewonderen op de Beurs Klassieke Schepen.

Enkhuizen: historische grond

“Enkhuizen is voor de derde keer een geweldige plaats om alle scheepstypes van bijna alle lengtes op een compacte en overzichtelijke manier te kunnen laten zien. We hebben alles weer geconcentreerd in één hal die groter is dan die van vorig jaar”, vertelt beursmeester Fruithof. “Enkhuizens historische grond waar eeuwen geleden de VOC schepen voeren en aanmeerden geeft de beurs extra cachet. Voor de bezoekers is het fantastisch dat ze meteen uit de trein het beursterrein op kunnen lopen; terwijl de bezoekers die per auto komen, een prachtige boottocht langs alle afgemeerde schepen maken.”

Openingstijden: dagelijks van 10.00 – 18.00 uur
Parkeren gratis, volg de borden. EXTRA: Een veerboot vervoert u vervolgens gratis naar en van de beurs.
Uitstekend per trein bereikbaar.
Toegangsprijs: € 10,00

Info en foto’s: www.klassieke-schepen.nl

Labels

Auteur

  • entityone

Comments