
’s Werelds grootste watersportbeurs blijft op koers
Met volle kracht, én vol optimisme het beursjaar 2010 beginnen: boot Düsseldorf plaatst nieuwe accenten en breidt het belevingsprogramma verder uit.
Meedoen, plezier hebben en ervaren dat watersport iets voor iedereen is. Dit alles zal straks in januari nog meer centraal staan op de grootste show voor de watersport en de nautische lifestyle die de wereld kent.
Op de Diving Show in Hal 3 een proefduik maken, Stand-up-Paddling oefenen in het actiebassin, in de “Blaue Urlaubswelt” nieuwe vergezichten ontdekken of de toppers van de zeil- en surfscene ontmoeten. boot Düsseldorf 2010 maakt het allemaal mogelijk.
Internationaal gepositioneerd: 1550 exposanten uit meer dan 50 landen
Van 23 tot en met 31 januari 2010 zullen 1550 exposanten uit meer dan 50 landen, in 17 beurshallen op 213.000 vierkante meter, de volledige wereld van de watersport representeren en het verlangen naar zomer, zon, strand en zee doen ontwaken.
Het aanbod loopt van vishaakjes tot megajachten. Zo’n 550 deelnemers zijn afkomstig uit het buitenland en vullen bijna de helft van de beursvloer. Nederland is het sterkst vertegenwoordigd met 100 werven, toeleveranciers en dienstverleners, gevolgd door Italië, Frankrijk en Groot Brittannië. Landenpresentaties worden verwacht uit Kroatië en Noorwegen.
Ook in moeilijke tijden: het bekende volledige aanbod
“Het verheugt ons dat we, ondanks de zeer moeilijke economische omstandigheden, in Düsseldorf ook in 2010 het internationale karakter en het gebruikelijke brede totaalaanbod van de wereldmarkt op watersportgebied kunnen tonen. De grote merken, werven en fabrikanten uit de branche hebben zich aangemeld en bevestigen daarmee onomstotelijk de functie van boot Düsseldorf als internationaal toonaangevende marktplaats voor de branche”, aldus Werner Matthias Dornscheidt, directievoorzitter van de beursorganisatie Messe Düsseldorf.
Maar ook een leidende marktplaats kan zich niet onttrekken aan de crisisachtige ontwikkelingen op de wereldmarkt: “We liggen goed op koers, maar toch heeft de algemene economische situatie ook invloed op boot Düsseldorf. Afgeslankte tentoonstellingsbudgetten leiden ertoe dat standoppervlaktes ook kleiner geworden zijn. Slechts in enkele gevallen is besloten om niet deel te nemen aan boot 2010”, aldus vat Goetz-Ulf Jungmichel, de beursdirecteur van boot, de situatie samen.
Veel baat heeft boot 2010 bij de grote verscheidenheid van de aanbodsectoren van de verschillende watersportsoorten. Tegenover de zwakke, zowel van structurele als van conjuncturele voorwaarden afhankelijke handel in jachten en boten , staan stabiele of zelfs groeiende sectoren zoals duiken, watertoerisme en charter. Vooral de markt voor uitrusting en toebehoren loopt goed.
Van gloednieuw tot klassiek: 1700 boten en jachten
Jachten en boten in alle groottes, van gloednieuwe modellen tot klassiekers maar ook modellen en ontwerpen van Superjacht projecten worden gepresenteerd door zo’n 450 exposanten, in acht hallen op circa 100.000 vierkante meter. Daarmee vullen zij bijna de helft van het totale tentoonstellingsoppervlak. 1700 boten en jachten wachten op de watersportliefhebbers.
Zoals altijd presenteert de zeilsport zich met een breed palet aan schepen in de hallen 16 en 17. Datzelfde geldt voor het brede aanbod van kleine en middelgrote motorboten en stalen jachten.
Luxe jachten: moeilijke situatie
De markt voor luxejachten zit in zwaar weer. Sterke omzetdalingen en diepingrijpende herstructureringen bij de toonaangevende werven en ondernemingen hebben geleid tot ingrijpende budgetkortingen waardoor standoppervlaktes zijn verkleind en modelkeuzes beperkter zijn geworden. In Hal 6 worden in januari ongeveer 40 grote jachten gepresenteerd.
De Superyacht Show in Hal 7 betoont zich daarentegen nog immer stabiel. In deze hal zijn circa 150 exposanten bijeengebracht, die zich hier presenteren met jachtontwerpen, modellen en dienstverleningsproducten ten behoeve van dit exclusieve topsegment.
Er zijn vier gemeenschappelijk inzendingen: Deutsche Yachten – German Yachting Pool, een presentatie van de Fédération Industrie Nautique, AMIA – Arab Marine Industry Association en de HISWA Holland Yachting Group. De Superyacht-Club is dit jaar ondergebracht in Hal 6 bij de grote jachten.
Verheugend sterk: uitrusting en toebehoren
Een grote vraag naar standruimte en 80 nieuwe exposanten kenmerken de ontwikkelingen in de sectoren scheepsuitrusting, elektronica, motoren, toebehoren en watersportkleding.
In de hallen 10 en 12 presenteren 400 exposanten een hoogwaardig palet aan producten voor op, in en om de boot.
Onbetwist: boot Düsseldorf blijft de nummer 1 voor de duiksport
Met 320 exposanten is en blijft het aanbod in Hal 3 van Düsseldorf ’s werelds grootste consumentenbeurs voor de duiksportliefhebbers. Duikgebieden en duikbases over de hele wereld, van Azië en de Middellandse Zee tot in de Stille Zuidzee, duikkleding, duikopleidingen en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van onderwaterfotografie en –film: dat alles biedt boot Düsseldorf 2010, bij elkaar gebracht in Hal 10 op 20.000 m2 tentoonstellingsoppervlak.
In goede vorm: de maritieme reismarkt
De markt voor watersportreizen presenteert zich op boot 2010 in goede vorm. Wie een passende bestemming zoekt voor de komende watersportvakantie, een boot wil huren of een opleiding wil volgen, gaat naar de hallen 13 en 14. Hier staan 350 dienstverleners op deze gebieden klaar voor de bezoeker.
Eigen kracht versterken: 360º watersport beleven
Onder het motto: “360º watersport beleven”, biedt boot Düsseldorf 2010 een veertiental thema- en belevingswerelden. Dat is een nieuwe record in de historie van de tentoonstelling. “We breiden het aanbod aan watersportactiviteiten in de hallen, onderhoudende vormen van informatie en advisering, contactmogelijkheden met sterren en topsporters bewust uit. We willen het totale palet van watersportmogelijkheden laten beleven en enthousiasme daarvoor wekken”, zo licht Goetz-Ulf Jungmichel het concept toe.
Verbreed aanbod: trendsporten
De in het bijzonder op het jeugdige publiek gerichte aanbod van trendsporten wordt opvallend uitgebreid en is in de hallen 1 en 2 ondergebracht. In de Beach World zullen straks naast kiten, surfen, wakeboarden en waterskiën ook stand-up-paddling, winch waking en skimboarden op het programma staan. Het highlight in Hal 1 is een nieuw actiebassin, waar men deze sporten proberen kan.
Meedoen gewenst: proefduiken
Ook het “Tauchsport Center” in Hal 3 - met zijn populaire podiumpresentaties en de karakteristieke glazen duiktoren - is uitgebreid. Een tweede duikbassin nodigt de bezoekers uit tot een proefduik.
Tot de attracties in het Sportfisher Center in Hal 12 behoort een enorm showaquarium met daarin presentaties van levend aas.
Nieuw element: World of Paddling
Een nieuw element is ook toegevoegd aan de “World of Paddling”, die in 2009 voor het eerst deel van de show uitmaakte en met het informatieaanbod rond kanosport en kanotoerisme vanaf het begin en succes was. De grote presentatie van kano’s en kajaks onder de noemer van de “World of Paddling” wordt gecombineerd met sportieve acties in het actiebassin in Hal 13
Spelen en leren: beurstoppers voor de kinderen
De jongste bootbezoekers komen vooral aan hun trekken in Hal 14. Daar staat voor hen een complete speelwereld klaar: de “Kids Active Corner”, een actiegebied met jollen, waar de jeugd spelenderwijs vertrouwd raakt met de zeilsport. In de “Maritime Klassenzimmer” worden scholieren door medewerkers van de Düsseldorfer Aqua Zoo vertrouwd gemaakt met het zeeleven.
In de nieuwe “Wassersportarena”, presenteren verenigingen en organisaties hun bezigheden en wijzen de weg in watersportland.
Gróót: Classic Forum
Het “Classic Forum”, in Hal 15 pakt groot uit. Onder auspiciën van de op het behoud van klassieke schepen gerichte vereniging “Deutsche Museumwerft” worden circa 26 klassieke schepen en replica’s, maritieme ambachtsproducten en een uitgebreid programma van voordrachten en films over restauratie en behoud van oude schepen gepresenteerd.
Als prominente gast wordt wereldomzeiler en Vikingfan Burghard Pieske uit Lübeck met zijn “Viking Saga” verwacht.
Last but not least: liefhebbers van maritieme kunst zijn wederom welkom in de “Galeria boot Düsseldorf”. Zo’n 20 kunstenaars en galeries presenteren zich in Hal 7.
Dat – en meer – biedt boot Düsseldorf 2010 haar bezoekers van 23 tot en met 31 januari 2010, dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur. Een dagkaart kost € 15,00, een tweedagen kaart kost € 23,00. De catalogus voor boot 2010 kost € 7,00 exclusief verzendkosten.
De toegangskaarten geven recht op gratis vervoer naar en van de tentoonstelling met het vervoer van de vervoersmaatschappij Rhein-Ruhr VRR. Deze kaarten zijn verkrijgbaar in de online- voorverkoop op www.boot.de
Voor actuele informatie over boot 2010 is er de internetsite www.boot.de
Hier wordt de bezoeker volledig op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen.
Comments