
Tijdens de Ribex 2009, de internationale bootshow gericht op ribs, (Cowes, UK, 8- 10 mei 2009) introduceerde eXtreme ribs de meest recente innovatie op het gebied van rib design: de eXtreme 30 – lichter, sterker, efficiënter en met uitzonderlijke kwaliteiten. De eXtreme rib is geconstrueerd uit prepreg koolstofvezel, gebruikmakend van toonaangevende autoclaaf technologie zoals ontwikkeld in de Formule 1.
De eXtreme rib is een ware innovatie op het gebied van ribconstructie. De romp bestaat uit 4 millimeter dik koolstofvezel. Dit komt qua sterkte overeen met 6 millimeter staal, maar weegt slechts een fractie daarvan. De romp en andere onderdelen van de eXtreme rib worden gemaakt van prepreg koolstofvezel matten, die door middel van autoclaaf technologie de optimale koolstof-epoxy ratio verkrijgen: zeer licht en tevens bijzonder sterk.
In de zonnige jachthaven van Cowes kwamen honderden mensen af op de uitverkochte Ribex 2009, waar ze zelf de eXtreme rib konden aanschouwen. Velen waren geïnteresseerd in deze innovatieve koolstofvezel boot. ‘Deze boot tilt de ribproductie naar een hoger niveau’ was een veelgehoorde opmerking, hierbij verwijzend naar de koolstof opbouw en het efficiënte brandstofverbruik (slechts 30 liter/uur bij 30 knopen).
Herbert Dercksen, CEO van eXtreme ribs, bevestigt dit: “De eXtreme rib is lichter, sterker, heeft minder PK nodig en presteert toch op een hoger niveau dan gebruikelijk op de rib markt. We durven dan ook elke fabrikant in het 30- en 40 -voet bereik uit te dagen op het gebied van sterkte/gewicht verhouding en de overall prestaties”.
Door de zeer specifieke prepreg koolstofvezelconstructie heeft de romp van de eXtreme rib de meest optimale sterkte/gewicht verhouding, en tevens extra ‘lift’. Het water wordt van de romp weggeduwd, waardoor de boot uit het water wordt gelift. Dankzij het lage gewicht kan de eXtreme rib ook veel eenvoudiger vervoerd worden dan een doorsnee rib. Met nog niet eens de helft van het gewicht van een doorsnee polyester rib is de 30 voet eXtreme rib de ultieme tender. Het totale gewicht van de boot (inclusief motor) is minder dan 900 kg.
Maar het gaat bij de eXtreme rib om meer dan gewicht en constructie alleen. Uitgevoerd met een rubberen tube, Ullman stoelen, een inboard Volvo Penta motor, een Garmin navigatieconsole met geïntegreerd motor management systeem, fly-by-wire gashendel, GPS, VHF radio, Hella led high beam koplampen, navigatielichten, geïntegreerde rubberen boegbescherming, landvasten, een trailer, en console bescherming is de eXtreme rib niets minder dan een turnkey produkt.
Comments