Water-rAnt prikkelt het nautische DNA van iedereen

Water-rAnt Antwerpen

Antwerpen dankt alles aan het water. De Schelde zorgde voor een af en aanvoer van mensen, dieren en goederen sinds de vijftiende eeuw. Water-rAnt laat iedereen de nautische aspecten van Antwerpen, haar wereldhaven en de Scheldedelta herkennen en beleven. Het evenement nodigt jong en oud uit om kennis te maken met de meest authentieke schepen, maar ook met de doorlevende vaartradities zonder toekomstperspectieven voor professionele- en vrijetijdsrichtingen te vergeten.

Kom je verwonderen over dan honderd authentieke schepen uit het hele Deltagebied in de oudste dokken van de stad, aangemeerd als een waaier rond het iconische MAS-gebouw. Op de wal kan je gesprekken aangaan met gedreven mensen die het Antwerps Erfgoed willen bewaren en demonstraties volgen.

Van 22 tot en met 24 september heeft er in het Bonaparte-, Willem en Verbindingsdok voor de tiende keer Water-rAnt plaats. Er worden honderd authentieke schepen verwacht die op de ene of de andere manier het verhaal van de scheepvaart in de Scheldedelta vertellen. De driemaster Earl of Pembroke is de vertegenwoordiger van de vrachtzeilvaart van weleer. De Hoogaarsen en de Hengsten brengen mossellen zoals vanouds onder zeil vanuit Zeeland over. 

Er komt een vloot rond- en platbodems, voormalige vrachtschepen zoals klippers, tjalken en aken maar ook Old Gaffers, zelfs van de andere kant van de Noordzee.  De zon gaat de profielen van masten, gaffels, boegsprieten en het want tegen de meer dan tweehonderd jaar oude kaaien aftekenen. Ook de stoomvaart is erbij met de Georges Stephenson, de historische vlotkraan Nr.9 en de Maarten, de Volharding en de Dockyard IV, drie sleepboten waar het publiek een rondvaart kan mee maken.

Klassieke sleepboot

Antwerpse scheepsschatkamer
Speciaal voor deze 10 de editie staat het Antwerps Watererfgoed in de kijker: het lichtschip de Westhinder III is open voor bezoek die er de sfeer van de jaren vijftig helemaal kan in beleven. Er zijn de hydraulische bruggen: de gerestaureerde, ijzer-geklonken Nassaubrug en de nog te restaureren Willembug die tot in de jaren zeventig met een knap hydraulisch perssysteem werden bediend.

De schooltjalk de Gerlache gaat ook weer varen, na bijna vijf jaar te hebben stilgelegen. Talloze schoolkinderen hebben gedurende vijftig jaar onvergetelijke uren op dit schip beleefd. Ook een historische handbediende havenkraan en een vrachtwagenkraan die bij de bevrijding na WOII de Liberty Ships heeft helpen lossen zullen in actie komen. Wie inscheept voor de rondvaart krijgt een heel unieke inkijk op het droogdokkengebied dat binnenkort een heel nieuw scheepsvaartmuseum gaat herbergen.

De nieuwsgierigheid wordt helemaal geprikkeld door de tientallen organisaties en andere watererfgoedzorgers: kunstprojecten die met gerecycleerd materiaal een nieuwe ecoboot maakt. Sociale organisaties die een kopie bouwen van De Belgica, het schip waarmee Adrien de Gerlache meer dan hond jaar gelden op de Zuidpool overwinterde. De restauratie van de François Musin, de laatst overgebleven ijzeren IJslandvisser uit Oostende. En er is een bekende boekhandelaar bij met een uniek aanbod van nieuwe en antiquarische parels en een keuze aan scheepsantiek.

scheepsmaat

Scheepsmaatjes: ahoy!

Gezinnen met kinderen kunnen met hun kroost het Scheepsmaatjesparcours volgen dat hun naar diverse actiepunten langsheen de 2222 m lange wandelroute leidt waar ze leren knopen leggen, met de roei en zeilgieken van de Zeescouts varen, het want van een driemaster in klimmen, bootvormen erkennen, met modelbootjes varen en veel, veel meer. 

Het water van de Schelde pendelt heen en weer tussen de stad en Zeeland. Deze beste buur stelt een hele waaier aan specialiteiten voor die zo uit het schone Oosterscheldewater komen: oesters, kreeft, mosselen, vis, zeekraal en lamsoor, scheermessen. Ben je benieuwd wat je ammlelaal met dit lekkers kan doen? Dan is dit de plek die je niet mag missen.

Auteur

  • Ice

Comments