Geen echt "watersportnieuws", maar toch een item dat heel veel toekomstige jachteigenaren op zoek naar een ligplaats zal interesseren, stond zaterdag 25/08/07 in de krant 'DeMorgen'.
Blijkbaar ging de bal aan het rollen na enkele persartikels waarin onder andere een jachteigenaar er prat op ging dat zijn zeiljacht + ligplaats te Blankenberge goedkoper uitvielen dan de aanschaf van een appartement aan zee en hij zelfs zelden of nooit uitvoer.
ShipShop stimuleert de drijvende caravan verkoop
Nog recenter verklaarde Jean Englebert, manager van ShipShop te Nieuwpoort, dat een heel ruim deel van zijn cliënteel jachten kocht zonder de bedoeling van er met te gaan varen. Hij prees zelfs de aanschaf van een catamaran aan, "omdat je dan hoger ligt, en een beter zicht hebt op de haven, en niet op de romp van je gebuur kijkt waardoor je de indruk krijgt in een kelder te verblijven"!
Drijvende caravan Lijkt me erg gezellig als je als echte watersporter zo'n drijvend flatgebouw naast je krijgt, niet? De sfeer wordt er in ieder geval erg door verzuurd.
Een greep uit het artikel in de Morgen
Het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) van het Vlaams Gewest wil af van de zogenaamde drijvende appartementen in jachthavens aan de kust. Dat zijn jachten die gekocht worden om als tweede verblijf dienst te doen. 'Jachthavens moeten gebruikt worden voor datgene waarvoor ze dienen, namelijk recreatie.'
Volgens voorzichtige schattingen van de overkoepelende organisaties van jachtclubs in Vlaanderen vaart ongeveer 70 procent van de jachten in de kusthavens zelden tot nooit uit. De jachten fungeren als vakantiewoning, want tegen de huidige prijzen is het goedkoper om een, al dan niet tweedehands, jacht te kopen en een ligplaats te betalen in een kusthaven dan een appartement te kopen aan zee.
Net die trend wil het agentschap MDK blijkbaar doen keren. Het agentschap sloot deze zomer met enkele jachthavens een langlopende concessieovereenkomst af voor het gebruik van de infrastructuur. Tot nu toe werd de concessie jaarlijks vernieuwd, voortaan geldt die voor een periode van 27 jaar. Daar staat wel een en ander tegenover. Zo moeten de jachthavens zelf investeringen doen om de dienstverlening te verbeteren en legt de overeenkomst hen ook enkele verplichtingen op.
Een van die verplichtingen is het opstellen van een jaarlijks rapport van de vaarbewegingen van de jachten. "Onder meer ter evaluatie van het beleid inzake het verlenen van ligplaatsen, bijvoorbeeld voorkomen dat de jachthaven wordt ingenomen door woonboten", zo staat er letterlijk in de concessieovereenkomst voor de jachthaven van Blankenberge te lezen.
Woonboten is doorgaans een term die gebruikt wordt voor schepen die permanent bewoond worden, maar Sammy Serlet van het agentschap MDK bevestigt dat hier wel degelijk ook de drijvende appartementen worden bedoeld. "We willen uiteraard voorkomen dat mensen zich domiciliëren in de jachthaven, maar ook de jachten als tweede verblijf kunnen volgens ons niet. Wij zijn bevoegd voor recreatie in de jachthavens, niet voor huisvesting. Een jachthaven moet volgens ons gebruikt worden voor datgene waarvoor ze dient."
Kris PeetersKris Peeters (CD&V), naast Vlaams minister-president ook minister van Havens en dus bevoegd voor deze materie, zegt zich bewust te zijn van het probleem. "Het kan inderdaad niet de bedoeling zijn dat mensen een jacht gaan kopen als vakantieverblijf omdat dat goedkoper is dan een appartement. In een jachthaven moeten boten in en uit varen. Er gewoon blijven liggen is geen goede zaak voor de haven. Dat zinnetje in de concessie kwam er dan ook na onderhandelingen met de jachtclubs."
Al hoedt Peeters zich wel voor zware uitspraken: "Ik wil de problematiek van het wonen op boten ook globaal aanpakken stelt hij. In de loop van het nieuwe politieke jaar wil ik samen met hen een duidelijk beleidsplan over wonen op boten uitwerken. Dat moet dan een duidelijk antwoord geven op de vragen die leven."